Na mijn universitaire opleiding Nederlands heb ik les gegeven op HAVO/VWO’s in Rotterdam en Willemstad (Curaçao). Later diverse vakken (waaronder rekenen en Nederlands) op het ROC van Amsterdam. Verder heb ik als remedial teacher gewerkt met volwassenen en basisschoolkinderen.
Als schoolmeester geloof ik nog steeds in een paar oude waarden uit het onderwijs, zoals de beperking tot hoofdzaken, rust, continuïteit en herhaling. Ook ‘zwakke’ leerlingen kunnen vaak meer dan je denkt, als je zorgt voor een programma waar die elementen voldoende inzitten. Toch zou ik niet terug willen naar de didactiek van mijn eigen schooltijd. Begrip in plaats van trucjes, leren door doen in de praktijk: het zijn allemaal nieuwe inzichten die mijn lessen door de jaren heen hebben verrijkt.
Daarnaast probeer ik een goede coach te zijn. Ik zie leren voor een deel als een voortdurende zoektocht naar succeservaringen. Iemand die het succes heeft geroken kan veel bereiken. Steeds scherper zie ik hoe leerlingen soms in hun ontwikkeling worden geremd door de lage verwachtingen die hun schoolomgeving van ze heeft: ‘Ze zal op de HAVO absoluut tegen een taalachterstand oplopen’, ‘deze jongen zit echt aan zijn plafond’, ‘KBL lijkt me het hoogst haalbare’. Allemaal uitspraken die je te vaak hoort, en die een kind niet stimuleren het uiterste uit zichzelf te halen.
Mijn ervaring op verschillende Nederlandse schooltypen heeft me een brede en relativerende kijk op onderwijs gegeven. Ik heb geleerd dat er meer oplossingen zijn voor een probleem, durf mijn eigen koers te varen en loop niet achter elke hype aan.
Martin Beeldsnijder